Bli synlig på Internet
© Copyright - All Rights Reserved - UP-TIME 2014 GSM: 0764156281
Allmänt Att registrera sitt domännamn. Tex. www.mittforetag.se (hos tex www.one.com (bäst och billigast), där du också kan se om domännamnet du valt är ledigt) Där kan du även skaffa ett webbhotell där din hemsida lagras för åtkomst via Internet.   För varje ingående sida i hemsidan behöver internets sökmotorer (inget som syns utan det är dolt) ett beskrivande namn på varje sida som ingår samt ett META “budskap” en kort beskrivning av sidans innehåll (4-6 rader) samt ett antal META “nyckelord” tex. läkemedel, medicin, läkare, recept etc. (max 10 st.) Kanske även en “symbolikon” för hemsidan (favicon). Till vilka vänder sig hemsidan (målgrupp) Är målet att nå/få flera kunder/klienter/patienter - Då skall text och bilder vara säljande. Är målet att informera om företaget och dess produkter - Då skall text och bild vara informativa. Det kan även vara en kombination av båda. Vilket är vårt budskap? (vilken information vill vi förmedla till besökaren på våra sidor) Text/rubriker/löpandetext per sida Bilder/video/ljud per sida Länkar per sida Reklambanners/banners per sida Slogan/Credo Logo för företaget Kontaktinformation (tex. kontaktpersoner, E-postadresser, adressuppgifter, karta etc.) Uppbyggnad Den normala strukturen är en “förstasida” (öppningssida) med ett antal underliggande huvudsidor som nås via navigeringslänkar (meny) i någon form: Ex. på ingående sidor Hem Välkommen till...  (öppningssida som kommer att visas först för besökaren) Tjänster Vad vi erbjuder... Produkter Vad vi säljer... (ev. E-handel) Uppdrag Lite skryt - vad vi gjort och vad vi gör, aktuellt Om oss Företagsfakta, historik, press Kontakt Namn, epost, telnr. till kontaktpersoner Fler undersidor till tex. huvudsidan - Tjänster - kan förekomma. (Tjänst-1, Tjänst-2, Tjänst-3 o.s.v) Ev. ytterligare en sida som kallas Inside En ev. huvudsida, där undersidorna kan vara: Styrelse, Expertråd, Partners, Övr. relationer                       med ev. länkar. Blogg och kanske gästbok eller fotogalleri kan i vissa fall vara av intresse.
Att tänka på när man “skapar” sin hemsida (”lathund”)
Förstasidan (öppningssida) Huvudsidor (menystyrt) Undersidor (nivå-1) HEM TJÄNSTER OM OSS KONTAKT PROD.... UPPDRAG
(sidor anpassade till PC, Surfplatta och Smathphone)
Det här är ett “normalt” upplägg. Men man kan egentligen göra precis som man vill. Lägga till eller ta bort sidor. Viktigt är att skapa bra texter och bilder till varje sida och att de presenteras på ett överskådligt och “tillgängligt” sätt, så att sidans besökare kan tillgodogöra sig innehållet.
Bli synlig på Internet
Allmänt Att registrera sitt domännamn. Tex. www.mittforetag.se (hos tex www.one.com (bäst och billigast), där du också kan se om domännamnet du valt är ledigt) Där kan du även skaffa ett webbhotell där din hemsida lagras för åtkomst via Internet.   För varje ingående sida i hemsidan behöver internets sökmotorer (inget som syns utan det är dolt) ett beskrivande namn på varje sida som ingår samt ett META “budskap” en kort beskrivning av sidans innehåll (4-6 rader) samt ett antal META “nyckelord” tex. läkemedel, medicin, läkare, recept etc. (max 10 st.) Kanske även en “symbolikon” för hemsidan (favicon). Till vilka vänder sig hemsidan (målgrupp) Är målet att nå/få flera kunder/klienter/patienter - Då skall text och bilder vara säljande. Är målet att informera om företaget och dess produkter - Då skall text och bild vara informativa. Det kan även vara en kombination av båda. Vilket är vårt budskap? (vilken information vill vi förmedla till besökaren på våra sidor) Text/rubriker/löpandetext per sida Bilder/video/ljud per sida Länkar per sida Reklambanners/banners per sida Slogan/Credo Logo för företaget Kontaktinformation (tex. kontaktpersoner, E-postadresser, adressuppgifter, karta etc.) Uppbyggnad Den normala strukturen är en “förstasida” (öppningssida) med ett antal underliggande huvudsidor som nås via navigeringslänkar (meny) i någon form: Ex. på ingående sidor Hem Välkommen till...  (öppningssida som kommer att visas först för besökaren) Tjänster Vad vi erbjuder... Produkter Vad vi säljer... (ev. E-handel) Uppdrag Lite skryt - vad vi gjort och vad vi gör, aktuellt Om oss Företagsfakta, historik, press Kontakt Namn, epost, telnr. till kontaktpersoner Fler undersidor till tex. huvudsidan - Tjänster - kan förekomma. (Tjänst-1, Tjänst-2, Tjänst-3 o.s.v) Ev. ytterligare en sida som kallas Inside En ev. huvudsida, där undersidorna kan vara: Styrelse, Expertråd, Partners, Övr. relationer                       med ev. länkar. Blogg och kanske gästbok eller fotogalleri kan i vissa fall vara av intresse.
Att tänka på när man “skapar” sin hemsida (”lathund”)
Förstasidan (öppningssida) Huvudsidor (menystyrt) Undersidor (nivå-1) HEM TJÄNSTER OM OSS KONTAKT PROD.... UPPDRAG
(sidor anpassade till PC, Surfplatta och Smathphone)
© Copyright - All Rights Reserved - UP-TIME 2014 GSM: 0764156281, 0705655444
Det här är ett “normalt” upplägg. Men man kan egentligen göra precis som man vill. Lägga till eller ta bort sidor. Viktigt är att skapa bra texter och bilder till varje sida och att de presenteras på ett överskådligt och “tillgängligt” sätt, så att sidans besökare kan tillgodogöra sig innehållet.